دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی،به عنوان دانشگاه برتر در قسمت تارنماهای بین الملل دانشگاه‌ها معرفی شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ مراسم اختتامیه نخستین جشنواره جذب دانشجویان بین‌الملل با حضور دکترمحمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و  ارشاد اسلامی، دکتر وحید جلال زاده، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، هاشم‌داداش‌پور معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان و روسای دانشگاه‌های کشور برگزار شد.
در این مراسم معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تبریک نیمه شعبان و ولادت حضرت مهدی (عج) گفت : رهبر معظم انقلاب اسلامی دو کلید واژه اصلی دارند که چشم انداز آموزش عالی محسوب می‌شود و ما همه موظف هستیم در تحقق آن بکوشیم زیرا اگر تحقق یابد کشور ایران به جایگاه اصلی خود در جهان دست خواهد یافت.
رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه مرجعیت علمی و دست یابی به یک زبان معیار  که همان زبان فارسی است، دو کلید واژه اصلی برای آموزش عالی محسوب می‌شود؛ ادامه داد: در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه های بسیاری با کیفیت خوب از لحاظ زیرساخت‌های علمی وجود دارند که جمهوری اسلامی به آن ها افتخار می‌کند و این ظرفیت ها ما را در دست یابی به مرجعیت علمی کمک شایان توجهی می‌کند.
دکتر داداش‌پور تصریح کرد: زمانی که فعالیتهای پژوهشگران ایرانی را با سایر پژوهشگران دنیا مقایسه می‌کنیم شاهد هستیم که با قطب های مسلط در دنیا در حال پژوهش و کار علمی مشترک هستند و وقتی این موضوع به پژوهشگران کشورهای منطقه می رسد به کمترین میزان خود می‌رسد ، چنانچه جذب دانشجویان بین‌المللی امکان تحقق بیشتری داشته باشد، اولین مقصد ورود به حوزه جذب ،کشورهای منطقه خواهند بود؛ زیرا در یک بستر طبیعی، تمدنی، فرهنگی و تاریخی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند بنابراین این موضوع سبب می شود تا همگرایی رخ دهد و پژوهشگران ایرانی به کار مشترک با پژوهشگران منطقه اقبال نشان دهند.
رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار کرد: ما از یک و نیم سال گذشته با دانشگاه های کشور وارد موضوع جذب دانشجویان بین‌الملل شده ایم و در این میان رقبای بسیاری در منطقه و جهان نیز وجود دارند  که توانسته اند در 20 سال گذشته در رتبه بندی ها، جایگاه خود را به برترین ها در جهان برسانند‌ و ما باید تلاش کنیم جایگاه ایران را در این عرصه ارتقاء بخشیم.
 معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه افزود: نقش دانشجویان بین الملل در تحقق مرجعیت علمی نقش بی بدیلی است که ما باید از این ظرفیت نهایت استفاده را داشته باشیم.
دکتر داداش‌پور با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از دانشگاه ها با وجود ظرفیت‌های بسیار  خوبی که دارند، هنوز خودشان را برای این فضا آماده نکرده اند؛ اظهار کرد: تلاش‌‌های زیادی برای جذب دانشجویان  بین‌المللی انجام شده است، کنشگران بسیاری در این حوزه وجود دارد و تصور ما این است با وجود این هنوز نیز ظرفیت حضور کنشگران دیگری وجود دارد که می توانند در این عرصه نقش آفرینی کنند.
معاون وزیر علوم افزود: برای تحقق این موضوع ما اقدام به برگزاری جشنواره جذب دانشجویان بین المللی نمودیم. این جشنواره مقدمه ای است تا بتواند نقش خود را در مسیر تحول دانشگاه ها در حوزه جذب دانشجویان بین الملل ایفا نماید.
وی اظهار کرد: در جشنواره  جذب دانشجویان بین‌المللی 5 جایزه در نظر گرفته شده است تا بتوانیم دانشگاه ها را بر اساس تحرکاتی که در این حوزه دارند ارزیابی نماییم.
دکتر داداش‌پور بیان کرد: عصاره اصلی جایزه ملی دانشگاه های برتر که تحت عنوان جایزه ثریا از آن یاد می‌شود جذب دانشجویان بین‌المللی است. 
وی ادامه داد: این جایزه ملی برای دانشگاه هایی که سرآمد هستند یا برگزیده و دانشگاه هایی که شایسته تقدیر هستند تدارک دیده شده است.
دکتر داداش‌پور اظهار کرد: جایزه جذب دانشجویان بین‌الملل در چهار حوزه عمل خواهد کرد که اولین آن تعداد مطلق دانشجوی بین‌الملل در آن دانشگاه است، دومین حوزه، آمار جذب دانشجوی بین الملل دانشگاه نسبت به سال گذشته می‌باشد و سومین حوزه مربوط به تنوع ملیتی و آخرین موضوع سهم دانشجویان بین الملل نسبت به کل دانشجویان آن دانشگاه است‌.
دکتر داداش‌پور ادامه داد: مراکز آزفا برای سازمان بسیار اهمیت دارد و این مهم خوشبختانه دانشگاه های دولتی نیز به اهمیت این موضوع پی برده اند، به طوری که تا کنون 31 مرکز آزفا در دانشگاه ها شکل گرفته تا همزمان با جذب دانشجویان بین الملل مراکزی برای یادگیری زبان فارسی نیز وجود داشته باشد.
 وی تصریح کرد: آیین‌نامه‌ای برای جذب دانشجویان بین الملل مصوب شده است که بر اساس آن به موسسات جذب به عنوان یک عنصر که در این زیست بوم اثرگذار هستند، مجوز جذب دانشجو داده می‌شود.
دکتر داداش‌پور اظهار کرد: 70 درصد جذب دانشجو ها توسط مراکز جذب اتفاق می افتد به همین منظور این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رییس سازمان امور دانشجویان در پایان افزود: سال آینده سعی خواهد شد تا سفیر، رایزن فرهنگی _ علمی، کارمند و استاد برتر نیز در جشنواره معرفی و تقدیر شوند.
در پایان این برنامه از دانشگاه‌های برگزیده در جذب دانشجوی بین‌المللی شامل دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه تبریز، دانشگاه تهران، دانشگاه اصفهان، دانشگاه ارومیه و دانشگاه تربیت مدرس تقدیر به عمل آمد. همچنین دانشگاه کردستان، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه قم، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، دانشگاه امام حسین(ع) و دانشگاه کاشان عنوان دانشگاه‌های شایسته تقدیر معرفی شدند.
در زمینه مدیران برتر در جذب دانشجوی خارجی نیز مدیر امور بین الملل دانشگاه تبریز، رئیس اداره کنسولی دانشگاه همدان، رئیس اداره کنسولی دانشگاه مازندران و رئیس اداره کنسولی دانشگاه تبریز، به عنوان نفرات برتر معرفی شدند. 
مسئول تارنمای دانشگاه خواجه‌ نصیرالدین طوسی، مسئول تارنمای دانشگاه تبریز و مسئول تارنمای دانشگاه حضرت امام خمینی(ره)، نیز به عنوان مسئولان برتر تارنماهای دانشگاه‌ها معرفی شدند. 
مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه حضرت امام خمینی(ره)، مرکز آموزش فارسی دانشگاه فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ایران و مرکز آموزش زبان فارسی جامعه المصطفی(ص) العالمیه، نیز به عنوان مراکز برگزیده آموزش زبان فارسی معرفی شدند. مؤسسه طلوع سفیران نور آسیا، نیز به عنوان مؤسسه برتر در زمینه جذب دانشجوی خارجی معرفی شد.
تاریخ:
1401/12/17
تعداد بازدید:
5041
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:5
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.