نشست خبری رییس دانشگاه با اصحاب رسانه

به گزارش روابط عمومی، نشست خبری رییس دانشگاه با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه در تاریخ 20 مرداد 1403 برگزار شد.

 

در این نشست، دکتر شاهانی ضمن تبریک روز خبرنگار و قدردانی از زحمات اصحاب رسانه بیان نمود: خبرنگاری مسئولیت مهمی است. اگر اطلاع رسانی درست و به موقع انجام شود ارکان مختلف کشور سود می برند و شفافیت محقق می شود. نکته مهم در مورد کار خبرنگاری تسلط خبرنگار به عمق مطالب است.

رییس دانشگاه در این نشست خبری به گزارشی از عملکرد دوران مسئولیت خود در حوزه های مختلف پرداخت که اهم این موارد عبارتند از:

مصوبه راه اندازی پردیس خودگردان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در جلسه اخیر هیات امنای دانشگاه که ظرفیتی برای حل بخشی از مشکلات مالی دانشگاه ایجاد خواهد کرد.

ایجاد ردیف بودجه عمرانی برای دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی که کارهایش در حال انجام است و در سازمان برنامه در مسیر کمیسیون ماده 23 است و اگر مصوب شود ردیف بودجه عمرانی دانشگاه ایجاد خواهد شد و تحول عظیمی برای دانشگاه خواهد بود.

مصوبه هیئت امنا دانشگاه برای طرح تجمیع دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی که با نگاه عملیاتی و پیگیری جدی در حال انجام است. در منطقه‌ای که پردیس شهید رضایی نژاد واقع شده (حکیمیه تهرانپارس) 9 هکتار زمین متعلق به دانشگاه است . انشاءالله قرار است زمینی که در مجاورت زمین دانشگاه و متعلق به سازمان گوشت است و سال‌هاست بلااستفاده مانده است به دانشگاه ملحق کنیم. در حال حاضر این طرح به مرحله کمیسیون مستندسازی دولت رسیده و انشاءلله بسیاری از مشکلات ما را حل خواهد کرد. طرح تجمیع از جمله اولویت‌های بزرگ دانشگاه است که در طرح راهبردی دانشگاه هم آورده ایم و همین الان هم سه ساختمان آموزشی در پردیس شهید رضایی نژاد دانشگاه در حال ساخت است که طبق قراردادی کخ پیش از دوره مسئولیت بنده منعقد شده دانشگاه می بایست سه خوابگاه را در ازای آن می داد. که پس از تصدی مسئولیت دانشگاه، بنده اولین ساختمان یعنی ملک خوابگاهی خیابان میرعماد را از طریق ارائه درخواست و مستندات به کمیسیون ماده 5 با مساعدت شهردار تهران تراکم ساخت 540 درصد بگیریم که از 5 طبقه به 10 طبقه تبدیل و بخشی از آن تجاری شده و قیمت کارشناسی شده آن دو برابر شده است. به ایت ترتیب دانشگاه لازم نیست سه خوابگاه دانشجویی را در اختیار پیمانکار بگذارد.

احیای املاکی از دانشگاه که در طول زمان از دست رفته بود که دو مورد مشخص آن ملکی با وسعت 15 هکتار در شهرک فلسطین(شهر جدید پردیس) است که از ابتدای انقلاب به عنوان خوابگاه متاهلی در اختیار دو دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه علم و صنعت قرار گرفته بود. در طول زمان دانشگاه علم وصنعت مدعی مالکیت بر تمام ملک بود وشهر جدید پردیس هم آن را برای خودش سند زده بود. با ارائه مستندات از سوی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به وزیر محترم علوم مکتوب شد که ملک به دو دانشگاه تعلق دارد. در کمیسیون مستند سازی دولت مالکیت به دو دانشگاه برگشت و در مسیر اخذ سندتک برگ قرار گرفته است.

ملک دیگر دانشگاه در زنجان با 45 هکتارمساحت است که قبل از انقلاب از طرف نیروهای مسلح به دانشکده نقشه برداری برای بهره برداری در دروس عملی واگذار شده بود که در طی زمان دچار مشکلات ملکی شده و تلاش در جهت گرفتن سند به نام دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ادامه دارد.

در موضوع تغذیه برای کاهش و مدیریت هزینه ها سیستم تغذیه تغییر یافت. به اینصورت که دانشگاه خودش مواد اولیه اصلی را تهیه نمود و برای طبخ و توزیع و تهیه مواد فرعی با پیمانکار قرارداد بست. نتیجه این کار علاوه بر افزایش کیفیت، کاهش 40 درصدی هزینه‌ها نسبت به سال گذشته بدون در نظر گرفتن تورم است. اگر تورم را به این اضافه کنیم حدود 80 درصد توانسته‌ایم در هزینه های تغذیه صرفه جویی کنیم. صرفه جویی در هزینه‌های تغذیه در کنار پیگیری جهت افزایش تخصیص بودجه باعث شد بخش عمده‌ای از مطالبات معوقه اساتید و کارکنان را پرداخت کنیم ضمن اینکه کارهای جدید و تعهدات جدیدی را هم برای خودمان ایجاد کردیم. در خصوص اساتید حق مسکن و ایاب ذهاب و حق تغذیه را به احکام وارد کردیم و از مهرماه پارسال همه معوقات را پرداخت کردیم. حق التدریس، حق التحقیق و گرنت را از یکی دو سال پیش پرداخت کردیم. در مورد کارکنان و یاوران علمی دانشگاه هم احکام جدیدی برایشان زده شده است از جمله حق مسکن و عائله‌مندی اضافه شد، سختی کار را برایشان اجرایی کردیم و معوقات را هم پرداخت نمودیم.

 

طرحی دیگر که مصوب جلسه هیات رییسه است و مجوز هیات امنا را هم گرفته است؛ طرح شهید آیت الله رئیسی است که طرح تشویق دانشجویان ممتاز دانشگاه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می باشد. دانشجویان 5 درصد برتر را در دو مقطع کارشناسی و ارشد تشویق می‌کنیم. این 5 درصد را به سه طبقه تقسیم کردیم؛ یک درصد برتر، دو درصد برتر دوم و سوم و دو درصد برتر چهارم و پنجم که شامل تشویق‌های مالی، کمک هزینه تحصیلی و تشویق‌های رفاهی برای آنها می باشد. مثلا برای یک درصدهای برتر 10 درصد مجموع شهریه نوبت دوم را با هدف ایجاد فضای رقابتی و امید آفرینی به این دانشجویان اختصاص می‌دهیم. این طرح برای دو درصد برتر دوم و سوم 5 درصد شهریه نوبت دوم، تسهیلات رفاهی و تغذیه ای برای آن ها منظور می شود.

اتفاق خوبی که در این سه سال افتاده به عنوان رئیس دانشگاه و قبل از آن عضو هیئت اجرایی جذب هیئت علمی دانشگاه این بوده که تعداد قابل توجهی عضو هیئت علمی را استخدام کردیم که به لحاظ علمی و تخصص و تعهدی بسیار قوی هستند. بعنوان نمونه موفق شدیم دو نفر از المپیادی‌ها را به عنوان عضو هیئت علمی جذب کنیم.

خبر دیگر موافقت هیئت امنا برای ایجاد دانشکده علوم و فناوری‌های راهبردی در دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی می باشد. ماهیت علم در دنیا حرکت به سوی رشته های بین رشته ای است. در این دانشکده جدید 4 گروه در نظر گرفته‌ایم یک سری از این گروه‌ها رشته‌های موجود در دانشگاه است که علی رغم موجود بودن این رشته‌ ها (مثل مکاترونیک که مشترک بین مکانیک و الکترونیک است؛ متریونیک که مشترک بین دانشکده مواد و مهندسی برق است؛ رایانش تصاویر پزشکی) و یکسری رشته های جدید مثل مهندسی ژئو انرژی برای راه اندازی برنامه ریزی شده است.

رشته دیگری که اولویت برنامه‌های بنده بوده رشته علوم اجتماعی محاسباتی است که بین رشته مهندسی (هوش مصنوعی) جامعه شناسی است. از جمله کارهایی که می‌خواهیم انجام بدهیم تاسیس آزمایشگاه پژوهشی و قطب پژوهشی برای این رشته است.

در حوزه پژوهشی انعقاد قرارداد کلان 500 میلیارد تومانی با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری است که حوزه های مختلفش اجرایی شده است. همچنین پروژه حمایت از نخبگان دانشگاه که در قرارداد با بنیاد ملی نخبگان در حال پیگیری است. از دیگر طرح ها، طرح جهاد علمی است که با مجموعه نظامی منعقد شده و ذیل آن پروژه های متعددی از جمله: پیشرانش لیزری منعقد شده است. پیش رانش لیزری یکی از مباحثی است که در لبه علم و فناوری دنیا قرار دارد. درمکاتبه‌ای که بین موسسه تحیات صنایع دفاعی با دانشگاه انجام شده، دانشگاه خواجه نصیر را به عنوان هاب این رشته به رسمیت شناخته‌اند.

اهم کارها در حوزه فرهنگی عبارت است از اخذ مجوز ساخت کانون فرهنگی از شهرداری تهران در پردیس شهید رضایی نژاد که اشاره کردیم زمین هدف برای طرح تجمیع است. این کانون فرهنگی قرار است به عنوان قطب فرهنگی منطقه شهر تهران باشد. این کانون شامل مسجد بزرگ، سالن اجتماعات بزرگ، آمفی تئاتر 700 نفره با معماری ایرانی اسلامی است که به زودی انشاءلله کلنگ زنی و افتتاح آن با حضورمسئولان انجام خواهد شد. البته این مجموعه به لحاظ مالی خودکفا خواهد بود. در جوار آن تعدادی ملک تجاری حدود 10 درصد در نظر گرفته شده که از اجاره آن ها بتوان کانون فرهنگی را اداره کرد.

مجوز کانون فرهنگی پردیس ولیعصر هم اخذ شده که به عنوان قطب فرهنگی منطقه ونک فعالیت خواهد نمود.

 

دکتر شاهانی در ادامه این نشست به شاخص های مهم موفقیت دولت ها اشاره نمود.

ایشان اظهار نمود، یک شاخصه موفقیت برای دولت این است که مجموعه های آموزش و پرورش، علوم و بهداشت را مجموعه تولیدی و نه مصرفی در نظر بگیرند. زیرا این وزارتخانه مهمترین تولیدات را که نیروی انسانی متخصص و متعهد باشد انجام می دهند.

توسعه علم وفن آوری در دانشگاه ها شاخص مهم دیگری برای موفقیت دولت ها است. هر چقدر پیوند بین وزارت علوم، بهداشت و ومعاونت علمی و فناوی ریاست جمهوری نزدیک تر باشد توسعه در حوزه علم و فناوری بیش تر خواهد بود. این مساله در دولت های قبل هم انجام گرفته و قابل کتمان نیست اما دولت سیزدهم به طرز قابل توجهی در این مسیر حرکت کرد. در دوره های قبل واقعیت این است که دانشگاه ها را کمتر می دیدند و بیشتر به دنبال شرکت های دانش بنیان بودند. این شرکت ها زمانی می توانند آورده داشته باشند که برای آن ها راهبرد مشخصی داشته باشیم و قطب های بزرگ تر اقتصادی را تشکیل دهند. این در حالی است که ظرفیت عمده نخبگانی در دانشگا ها است که باید از این ظرفیت استفاده نمود تا منتظر تحول بزرگ باشیم.

دکتر شاهانی اظهار نمود، معضل قراردادهای پژوهشی دانشگاهها با سازمان تامین اجتماعی یکسری مشکلات حل نشده باقی گذاشته که باید دولت و مجلس به آن ورود کنند.

وی درادامه گفت: هر جا به دانشگاه اعتماد شد مثل حوزه های نظامی، موشکی و پهپادی موفق بودیم اما برخی صنایع از جمله صنعت خودرو به شکل جدی به سراغ دانشگاه نیامد.

 
 
 

این نشست با پرسش و پاسخ خبرنگاران از رئیس دانشگاه ادامه یافت و با تقدیر دکتر شاهانی از اصحاب رسانه پایان یافت.

 
 
 
 
تاریخ:
1403/05/24
تعداد بازدید:
1734
امتیازدهی
میانگین امتیازها:2 تعداد کل امتیازها:4
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.